3. EEN EIGEN HOOSPEL MAKEN MET AUDACITY

Bij een hoorspel zijn de achtergrondgeluiden zeer belangrijk. Meer dan bij een speelfilm zal men geluiden laten horen waaraan de luisteraar kan merken wat er gebeurt. Klik  HIER , of op de foto hieronder, om een bezoek te brengen aan een opnamestudio.


Misschien wil je eerst een fragment van enkele hoorspelen beluisteren.


Klik
 HIER voor enkele voorbeelden.
Klik HIER voor hoorspelen 'Dams en Van Deun' op Radio 2


En dan is het nu tijd om zelf een hoorspel te maken of te b
edenken.

Een hoorspel kan je op verschillende manieren maken :

1. Heb je niet direct inspiratie voor een goed verhaal, gebruikt dan een bestaand verhaal, m.a.w. een tekst die niet van je eigen hand is. Je spreekt de tekst in en je illustreert het verhaal met achtergrondgeluiden. De keuze van je tekst is dus belangrijk. De beelden die het verhaal oproepen, moet je kunnen omzetten in geluiden. En je moet over de nodige geluidsbestanden beschikken. Kijk onderaan voor geluiden.

2. Of wat dacht je van een fragment uit een strip? (6de lj)  De tekst en de beelden heb je al. Nu nog geluiden bij de ingesproken tekst en het wordt pas helemaal echt.  Klik HIER voor fragmenten uit strips van Suske en Wiske. Geluiden vind je onderaan.

3. Maar misschien ben jij een kei in het zelf schrijven van een verhaal ! Dan ben je echt helemaal vrij om er iets leuks van te maken. Je snuffelt rond in de geluidsbestanden die je hier onderaan vindt. Denk ook eens aan de sfeer die je verhaal oproept : rust, drukte, gevaar, spanning, angst, ...  Vervolgens noteer je de geluiden die je wilt gebruiken en je gaat aan de slag.

Hier vind je achtergrondmuziekjes en heel wat geluiden. Noteer de geluiden die je wenst te gebruiken in je project.
Spreek je tekst in met behulp van het programma Audacity en importeer de achtergrondgeluiden die je gekozen hebt.
Staan de geluiden niet op de computer die je gebruikt, dan moet je dit nog wel even doen. Dit doe je zo:
Klik met je RMK op het geluid en kies 'Doel opslaan als...' Sla het geluid op in de map 'Mijn Muziek' van je computer.

Achtergrondmuziek :
1. rustige melodie : vrolijk rustig
2. rustige melodie : natuur
3. romantische melodie
4. notenkraker melodie
5. avontuurlijke melodie
6. griezelige melodie
7. griezelige melodie

MENSEN DIEREN HET WEER DINGEN -1 DINGEN - 2
hoesten uil onweer auto: starten en vertrekken ruimtegeluidje
drinken hond donder auto: piepende banden plons 
gillen koekoek wind auto stopt zware plons
snurken bijen regen verkeer water ingieten
spelende kinderen vogels zware regen veer zee
lachende kinderen haan storm deur : deurbel waterval
schoolbel en kinderen wolf   deur : kloppen zwemmen
ijzige lach vleermuis deur : sluiten telefoon
heks kikker   deur : piepende deur vallend voorwerp
voetstappen leeuw   spook fietsbel
voetstappen: zwaar hyena   vuur kettingzaag
voetstappen in gang        
douchen koe   brandweersirene boom valt
fluiten ezel   explosie tandwielen
lopen geit   brand zender
hartslag kat   ruimteschip landing klokslag